„Mi i oni drugi“ je program za interkulturno obrazovanje Grupe 484. Program se pretežno bavi odnosom građana prema „drugom“, uspostavljanjem kontakata između „domaćih“ i „gostiju“, i podsticanjem interkulturalnog dijaloga. Sarađujemo sa školama i institucijama kulture, a jedan od ciljeva nam je i njihovo međusobno umrežavanje, kao i umrežavanje sa organizacijama civilnog društva, društvenim aktivistkinjama i aktivistima radi stvaranja kulturnih i društvenih kompetencija kod mladih, kao i promovisanja kulture ljudskih prava i vrednosti antifašizma.
Kroz praksu istražujemo aktivističke potencijale umetnosti, društvenih nauka i kulture. Metodologija rada najčešće obuhvata: istraživanje, osmišljavanje i izradu promotivnog i obrazovnog materijala, javno predstavljanje istraženog, koje je uvek i zagovaračka akcija, bilo da se dešava u javnim ustanovama ili otvorenim prostorima. Oblast našeg interesovanja u radu sa mladima i njihovim nastavnicima su: lokalna društvena istorija i istorija svakodnevnog života, sa posebnim akcentom na razvoju zajednica kroz migracije i susrete različitih kultura; zatim, regionalna književnost, pretežno pisana na zajedničkom jeziku jugoslovenskog prostora; kao i teme savremenih migracija, posebno izbeglištva, života na putu i integracije u novu sredinu.
Učesnici naših programa su obrazovni i kulturni radnici, đaci, studenti društvenih i humanističkih nauka, korisnici centara za smeštaj tražilaca azila. Za sve njih imamo pripremljene programe interkulturnog obrazovanja, koje sprovodimo, prilagođavamo kontekstu i usavršavamo od 2000. godine, kada je program osnovan kao Klub za promociju civilnog društva. Program se kasnije razvijao pod nazivom Abeceda demokratije, a današnji naziv Mi i oni drugi dobio je kao osvrt na procese konstruisanja identiteta i podela u društvu.
Danas, obrazovnim i kulturnim radnicima nudimo akreditovani program stručnog usavršavanja „Mi i oni drugi“, u okviru kog se bavimo jačanjem kompetencija za interkulturalnu komunikaciju i saradnju. Osim toga, u školama i ustanovama kulture smo prisutni i kroz rad sa đacima, sa kojima istražujemo interkulturalno nasleđe gradova ili se bavimo odnosom mladih prema gradu u multietničkim zajednicama, razvijajući identitet koji je nadnacionalni, kroz alternativno mapiranje grada, oslobođeno etničkih podela. Metodologija rada sa nastavnicima i đacima ostala je zabeležena i kroz našu izdavačku delatnost, pre svega kroz priručnik za istraživanje lokalne društvene istorije Mi i oni drugi, Časopis za književnost u školi Tekstura i zbirke regionalne književnosti za đake Mala kutija, koji su osmišljeni u saradnji sa Književnim festivalom „Na pola puta“.
U svom radu, posebnu pažnju posvećujemo studentima društvenih i humanističkih nauka – budućim obrazovnim i kulturnim radnicima i aktivistima. Za njih smo, u saradnji sa Fabrikom knjiga, razvili program Humanistika u tranziciji, u okviru koga se bavimo ulogom obrazovanja, društvenih nauka i kulture u transformaciji društva. Osim toga, kroz godine smo razvijali i program za studente Škola o migracijama i interkulturalnosti, na kojoj preispitujemo postojeće pristupe migracijama i promene koncepta građanstva i državljanstva podstaknute debatama o migrantima i izbeglištvu.
Kada je reč o migracijama, program Mi i oni drugi je na različite načine prisutan u centrima za smeštaj tražilaca azila i aktivan u radu sa migrantima. Zajedno sa grupom angažovanih umetnika i umetnica radimo sa ženama, muškarcima, tinejdžerima; podstičemo integraciju i učešće građana i migranata u društvenim aktivnostima; podržavamo školovanje dece migranata u njihovim novim sredinama. Na osnovu ovog rada, nastale su dokumentarne izložbe „Granica je zatvorena“ i „Zajednički imenilac“, čija gostovanja u različitim gradovima uvek prate javne debate, filmske projekcije, tribine, zajedničke aktivnosti „domaćih“ i „gostiju“ na ulici, na spotskim terenima, u školama, u muzejima, galerijama i kulturnim centrima.


